Over 'warmhartigheid' in de zorg
Neen, het is niet wat je denkt. We schrijven niet over warme Litouwse meisjes die naar België worden overgevlogen. We hebben het over de nood aan 'warmhartigheid' in onze zorg. De nood aan persoonlijke afstemming die zorgvrager én zorggever in hun waarde zet. Enfin, de binnenkant van zorgrelaties, die niet in checklists of protocollen te vatten is en die maakt dat mensen hun job blijven uitoefenen. Met voldoening. Ook in helse tijden.
Het Hebreeuws heeft er een uniek woord voor: "rachamiem" (barmhartigheid). Ouderwets woord, denkt u allicht, en wilt wegklikken. Even geduld. Laat me het stof van het woord blazen, en dan zie je onderliggend de wortel verschijnen: "rechem"(baarmoeder). Intrigerend, want de baarmoeder is een leeg orgaan in het lichaam dat geen andere functie heeft dan iets lichaam-vreemd te laten groeien tot zelfstandigheid.
Warmhartige zorg mag je dus begrijpen als 'inzitten' met mensen. Letterlijk: hen zo omringen in hun kwetsbaarheid dat ze tot leven mogen komen. Elk op hun manier.
Iets wat alleen kan, wanneer je als zorggever zélf goed 'omgeven' bent. Wanneer je gedragen wordt door personen en instanties die met jou 'inzitten' en je grenzen met grote aandacht omringen. Zoals de genoemde Russische poppetjes doen.
Om te verduidelijken hoe wederzijdse w(b)armhartigheid zich inschrijft in de zorg, zijn geen cijfers nodig, maar concrete verhalen van mensen van vlees en bloed. De laatste weken hielden we een blog bij met warme verhalen uit de psychiatrie. Ze beschrijven een nieuw project, de Spirituele Make a Wish, die de voorbije zomer corona-proof gerealiseerd kon worden met de steun van Welzijnszorg.
Benieuwd?
Je vindt alle verhalen met één klik terug, gepubliceerd op de website van Kerknet. Je kan ze daar als 1 geheel lezen, of - waarom niet - met mondjesmaat.
Op deze manier creëren we hier een 'blog-in-een-blog'. Een matroesjka op zich. Veel leesgenot!
De verhalenreeks is een illustratie bij het model van de spirituele stoel: Hoe inspelen op spirituele bronnen om je patiënt veerkrachtig te maken?
Alle verhalen zijn geanonimiseerd en mogen in onderwijs gebruikt worden als toelichting bij het ideeëngoed rond spirituele bronnen.
Comments